3 contentfases die je nodig hebt voor jouw lancering

Vaak denken we dat onze ideale klant iemand is die al helemaal klaar is voor ons aanbod. Die alleen nog maar jouw product of dienst voorbij ziet komen en direct denkt: JA DIT WIL IK!

Je weet zelf vast wel dat het helaas niet altijd zo gemakkelijk werkt. Zeker als je hogere prijzen gaat vragen, meer diepgang in jouw aanbod wil, meer verbinding en een beter resultaat bij jouw klanten. Dan heb je het marketing ‘spel’ meer bewust te spelen. Hoe? Door je content meer in te gaan zetten per fase.

Je kent vast wel het know-like-trust principe. Vaak interpreteren we die echter vanuit onszelf. De klant moet ONS leren kennen, ONS leuk vinden en ONS vertrouwen. Terwijl het veel meer gaat om de potentiële klant zelf. Zij mogen zichzelf beter leren kennen. Zichzelf leuker vinden en zichzelf gaan vertrouwen (en overtuigingen leren kennen), zodat ze met jouw aanbod komen waar ze willen zijn. Dát is wat je hen mag geven, laten zien en voelen met jouw communicatie. Of dat nu gaat om social media content, blogs, video’s, DM of sales gesprekken.

Met jouw content mag je het publiek juist helpen om huidige overtuigingen om te buigen. Wat geloven ze nu nog waar juist die grote hobbel zit? Wat doen ze nog niet en mogen ze gaan inzien, voordat ze met jou gaan samenwerken? Als jij jouw publiek helemaal meeneemt in die reis en jij ze helpt om nieuwe inzichten te krijgen, dan is de kans veel groter dat ze hun probleem ook met jou willen oplossen ipv bij een concurrent.

 

Welke fases zijn er?

De fases om op te bouwen naar je sales, bestaan uit 3 fases.

  1. Problem awareness
  2. Solution awareness
  3. Product awareness

 

PSST in deze podcast leg ik deze fases nog veel uitgebreider uit, met voorbeelden van posts: #058 – 3 contentfases die je nodig hebt voor jouw lancering

 

Wat is de problem awareness fase?

In deze fase gaat het om jouw klant inzicht geven in wat zij denken dat het probleem is, vs wat het échte probleem is. En ze laten geloven dat het gemakkelijker is om dit op te lossen dan het is. Content mag hierin een spiegel zijn en er voor zorgen dat ze zich gezien en gehoord voelen. Meet them where they are.

Denk hier aan:

  • Wat zijn de symptomen die ze ervaren als het aankomt op hun problemen waar ze tegenaan lopen?
  • Wat merken zij zelf op?
  • Wat zeggen ze zelf dat het probleem is?
  • Wat denken zij zelf dat de oplossing is? (waarvan jij weet dat dat niet zo is)
  • Wat denken ze (verkeerd)?

Je wil ze op een vriendelijke en zachte manier laten inzien dat hetgeen dat zij denken dat het probleem is of de oplossing, niet klopt. Het effect wat je wil creëren is dat de (beperkte) overtuiging die ze nu hebben aan het wankelen wordt gemaakt. Thats it. Niets meer niets minder. Dus hier praat je niet over je aanbod en hoe jij ze kan helpen. Doordat je hun huidige overtuiging weerlegt, kunnen er nog nieuwe overtuigingen naar boven komen. Ook die wil je op dezelfde manier weerleggen.

 

De solution awareness fase

In deze fase wil je het gat dat ontstaan is (de overtuiging die nu wankel staat) gaan dichten met de juiste oplossing. Dit is een deel van de oplossing die jij geeft in jouw aanbod, zonder exact jouw aanbod te benoemen. Bv jouw aanbod is het maken van een praatplaat. Maar het overkoepelende inzicht dat hiervoor nodig is, is: geloven dat meer tekst niet de oplossing is (problem aware) en beeld wel (solution aware). Dat beeld heel simpel veel woorden kan samenvatten. Dat er voor alles een passend beeld te bedenken is. Etc.

Denk eens na over:

  • Welke overtuiging heeft jouw doelgroep nodig, om ja te kunnen zeggen tegen jouw aanbod?
  • Wat moeten ze eerst geloven over henzelf?
  • Wat moeten ze eerst geloven over jouw aanbod/branche?
  • Welke overtuiging is meer helpend voor hun probleem?
  • Welk inzicht hebben ze eerst in te zien?

Je wil ze op een vriendelijke en zachte manier laten inzien wat dan wél de echte oplossing is en hoe simpel het eigenlijk is. Het effect wat je wil creëren is dat de beperkte overtuiging die ze eerst hadden en nu niet meer is, opgevuld wordt met een betere overtuiging. Door dit soort content wordt een potentiële klant zich nog meer bewust van waar het echte probleem zit. En zal proberen hier eerst zelf mee aan de slag te gaan. En dat is oke. Je wil juist dat ze gaan ervaren dat het toch niet zo gemakkelijk is dan ze denken (want daar hebben ze jou voor nodig).

 

Product awareness fase

In deze fase ga je het verlangen van de klant echt letterlijk koppelen aan jouw aanbod. Ze zijn zich gaan beseffen dat het probleem dat ze dachten dat ze hebben, niet het echte probleem is. En ze weten nu ook wat de oplossing is in het algemeen. Nu mogen ze gaan inzien dat jouw programma de enige echte oplossing is.

In deze fase vertel je dus waarom ze echt bij JOU moeten zijn. Waarom jouw aanbod het beste is, waarom jij het beste bent voor hen. Je kan dat letterlijk vertellen, maar ook door echt super enthousiast over jouw eigen aanbod te praten.

Plaats een reactie