Vijf jaar ondernemerschap heeft heel wat ervaring en lessen meegegeven. Vallen en opstaan, van alles uitproberen en vooral heel hard mijzelf tegenkomen. Maar dat alles had ik niet willen missen. Dit zijn de 5 grootste lessen die ik in mijn zak steek.
1. Je moet het zelf doen, maar niet alleen
Ze zeggen wel eens dat je het gemiddelde bent van de 5 mensen die het dichtste bij je staan. Als ik naar mijn omzet kijk van de eerste jaren, dan klopt dat als een bus. Toen ik met ondernemen begon, had ik niemand om mij heen die echt een succesvolle onderneming had. Geen vrienden of familie die al 10 stappen verder waren waar ik ook naartoe wilde groeien. Ook ging ik amper naar netwerkbijeenkomsten en besteedde weinig tijd aan het opbouwen van fijne relaties. Ik vond mijzelf altijd slecht in sociale dingen en praatte mezelf aan dat ik dat ook niet nodig had. Een echte einzelgänger en ik was nog trots ook dat ik alles alleen deed.
Pas na ruim 1,5 jaar nam ik de stap om te investeren in een coaching traject omdat ik eindelijk snapte dat ik het niet meer alleen kon. Naast natuurlijk de super waardevolle kennis en begeleiding in het traject, had ik ook voor het eerst een businessbuddy. We bespraken bijna wekelijks onze doelen en stappen, waar we tegenaan liepen, etc. Wauw wat was dat waardevol! Hoeveel je zelf ook weet, je houdt altijd blinde vlekken die alleen iemand anders zichtbaar kan maken.
Sindsdien zorg ik veel beter voor mijn netwerk en heb ik veel meer contact met andere ondernemers. Niet een netwerk dat per se klant wordt (al zorgt het via via altijd wel voor nieuwe klanten), maar vooral om mee te sparren, als klankbord, inspiratie en stok achter de deur.
Als ondernemer ben jij altijd de eindverantwoordelijke voor je eigen bedrijf. JIJ bent de gene die de stappen moet zetten als je ergens naartoe wil. Maar dat betekent niet dat je dat alleen hoeft te doen. Natuurlijk kan je dingen uitbesteden die je lastig vindt en een team opbouwen (met én zonder budget!). Maar anderen kunnen je ook helpen met een stukje accountability, je doelen bepalen en keuzes maken.
Zo bespreek ik super veel dingen met mijn vriend. Of vooral tegen mijn vriend, haha. Hij is echt een klankbord als ik iets kwijt moet (en dat is nogal veel, sorry schat). En vaak komt hij ook met super waardevolle inzichten. Maar in the end is hij geen ondernemer. Daarom bespreek ik veel dingen ook met businessbuddy’s, houden we elkaar accountable, werk ik online en offline met hen samen en heb ik bijna altijd wel een coach of volg ik een cursus/traject.
Kijk dus eens kritisch naar de mensen om je heen. Heb je mensen om je heen met wie je even kan sparren? Met wie bespreek jij dingen over je bedrijf? Zijn dat mensen die je energie geven? Die op bepaalde vlakken verder zijn dan jij? Die je uitdagen? Die vanuit ervaring en kennis kunnen spreken? Durf hulp te vragen aan de juiste mensen.
2. Stevig in je schoenen staan
Als er iets is waardoor ik mijzelf keihard ben tegengekomen, dan is het wel door het ondernemen. Een onderneming is eigenlijk een weerspiegeling van jezelf. Niet de directe resultaten, maar wel hoe je daar mee omgaat, welke stappen je durft te zetten, hoe en hoeveel je jezelf laat zien, welke dromen je hebt en wat je er voor over hebt om ze te halen.
In het ondernemerschap ga je sowieso moeilijke dingen tegenkomen. Niet direct een succesvolle, eigen manier van marketing vinden, een samenwerking die kapot loopt, een vervelende klant, kritiek krijgen, een flinke omzet dip. Je kan je er door laten leiden of zelf de leiding nemen.
Wat mij op zo’n moment sterk houdt, zijn mijn kernwaarden: groei, energie en verbinding. Stop ik bijvoorbeeld ergens mee omdat er geen groei meer inzit? Of ben ik stiekem bang om te ‘falen’. Knal ik nog even door voor het geld, of wil ik delen vanuit verbinding en dankbaarheid? Laat ik iets los omdat het mij te veel energie kost, of heb ik eigenlijk geen vertrouwen in mijzelf?
Successen of een hoge omzet/winst is niet waar het om gaat. Dat is niet wat mensen van jou onthouden. De manier waarop je dingen doet wel. Vooral als dingen ogenschijnlijk tegenzitten. Heb jij (maximaal 3) kernwaarden die je als kapstok kan gebruiken? Heb jij dromen en doelen die uit die kernwaarden komen en durf je er ook echt voor te gaan?

3. Marketing & sales is leuk!
Bij het ondernemen hoort ook marketing & sales. Of je het nu leuk vind of niet, als jij niets verkoopt dan heb je eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Dus kun je het maar beter leuk maken toch?
Sommige ondernemers zeggen dat zij niets aan marketing en sales doen, dat klanten ‘gewoon’ binnenstromen. Ik zeg dat dat dikke bullshit is. Iedereen doet het, alleen gaat het bij de een wat meer onbewust en voelt het heel natuurlijk aan dan bij de ander.
Marketing en sales is namelijk niets anders dan zichtbaar zijn en fijne relaties opbouwen. De ene ondernemer heeft al een mega netwerk uit bijvoorbeeld een vorige baan of via de vriendengroep, de andere zal dit nog meer moeten opbouwen. Als jij het op een verjaardag over jouw onderneming hebt, doe je al aan marketing. Wanneer jij er voor zorgt dat een klant super tevreden is en je extra service verleent, werk je ook aan sales. De kans is dan namelijk groter dat iemand klant blijft en het doorvertelt aan anderen.
Het is niet opdringerig. Het zorgt er voor dat jouw product of dienst terecht komt bij de mensen die het nodig hebben Er zijn mensen die op jou zitten te wachten! Op het moment dat je niet volop zichtbaar wil zijn en de expert status wil pakken, dan ontneem je eigenlijk heel veel mensen de kans om met jou samen te werken en hun probleem op te lossen. Als je marketing & sales veel meer gaat zien als waarde geven, de verbinding aangaan en samen groeien, dan voelt het al gelijk een stuk lichter en leuker aan toch? De woorden die jij er aan geeft, bepalen voor een groot deel ook de uitkomst.
Laat jij volledig jezelf zien, écht? Durf jij die verbinding aan te gaan zodat je de ander kan helpen (en jezelf)? Durf jij te experimenteren, net zo lang totdat je jouw ‘ding’ gevonden hebt? Vind je marketing & sales ergens nog lastig en ben je bereid hier in te groeien?
Psst, ben je benieuwd waarmee ik de afgelopen 5 jaar allemaal heb geëxperimenteerd? Voor mijn eerste bedrijf, Studio Rosanne, deel ik hier uitgebreid een kijkje achter de schermen.
4. Investeren in jezelf is de beste keuze ooit
Als ik ergens aan verslaafd ben geworden door het ondernemen, is het aan zelfontwikkeling. In het begin vond ik het rete spannend om in coaching en kennis te investeren. Als je een auto of kleding koopt, weet je precies wat je krijgt en wat je er aan hebt. Bij investeren in jezelf, in jouw kennis of mindset is dat niet zo. Het is voor een groot deel afhankelijk van je eigen inzet en wat JIJ er uithaalt.
Toen ik eenmaal die eerste drempel over was en investeerde in een jaartraject, was er geen stoppen meer aan. Ik volgde de ene na de andere cursus en stapte weer in het volgende coach traject. Ook kijk ik nu heel anders tegen zo’n uitgave aan. Het is voor mij veel meer investeren geworden, ipv uitgeven. Spullen verliezen bijna altijd hun waarde en je kan het kwijtraken. Van kennis, inzicht en een andere mindset kan je alleen maar groeien. En als jij groeit, groeit je bedrijf vrijwel automatisch mee.
Groei zit altijd in één of meerdere van deze 5 gebieden: Kennis, actie nemen, overzicht krijgen, denk- en praatpatronen en onbewuste overtuigingen. (Niet in spullen dus!) Als je heel eerlijk bent tegen jezelf, op welk vlak mag jij dan nog groeien? Waar heb je nog grote stappen in te zetten? En zoek je daarin ook hulp in boeken, blogs, cursussen of coaching?
5. Je bent je eigen CEO
Toen ik begon als ondernemer, had ik werkelijk waar geen idee dat er zoveel dingen bij kwamen kijken. Ja, ik was goed in wat ik deed. Maar tegelijkertijd werd ik ook opeens manager, boekhouder, marketing-, sales- en juridisch medewerker. Inmiddels besteed ik gelukkig ook veel uit, maar er is één ding wat ik als eigenaar altijd zal blijven: mijn eigen CEO. De Chief Executive Officer.
Degene die het bedrijf aanstuurt, het bedrijf vertegenwoordigd, de missie en visie vaststelt en verantwoordelijk is voor het uitvoeren van en richting geven aan doelen en strategie. En niet te vergeten: de bedrijfsvoering analyseert en verbetert.
En dat laatste is precies wat ik veel ondernemers nog veel te weinig of niet zie doen. Analyseren en verbeteren. Klinkt totaal niet sexy, I know, maar wel nodig mits jij op een bepaald vlak wilt groeien in je onderneming! Je bent niet alleen je eigen medewerker, je bent ook die manager en CEO die richting aan het bedrijf moet geven.
Ik ben helemaal voor keuzes maken op gevoel (vooral vanuit jouw eigen Human Design), maar om een goede keuze te maken, heb je inzicht nodig. Dat betekent dat je inzicht wil hebben in allerlei cijfers en systemen van je bedrijf. Inzicht in waar je klanten nu vandaan komen, gemiddelde acquisitie en klant kosten, vaste lasten, waar bezoekers vandaan komen, gemiddelde klant waarde, tijd die je per klant kwijt bent, etc.
Dit zijn als het ware allemaal verschillende knoppen van jouw eigen ‘systeem’. Ik zie elke onderneming eigenlijk als een soort systeem met heel veel knopjes die je kan instellen en waar je aan kan draaien. Van elke knop wil je de juiste frequentie zoeken. En als je die eenmaal hebt, dan kan je de volumeknop opendraaien. Je wil weten wat werkt, dit finetunen en dan opschalen. Opschalen hoeft trouwens niet te betekenen dat je meer omzet wil. Dat kan ook meer winst zijn, productiever worden: dezelfde winst houden met minder werk, hogere tevredenheid van klanten, etc. Als je bedrijf een goedlopend systeem is, betekent dat jij als persoon juist meer waarde kan geven aan jouw klanten.
Staat de fundering van jouw systeem stevig? Heb je hier inzicht in, zodat je weet welke stappen je nog mag zetten? Weet je waar de gaten zitten en waar de groei? Pak jij echt jouw rol als CEO?
CEO strategie sessie
Vind je het lastig om daar zelf mee aan de slag te gaan? Wil je dit samen aanpakken, zodat jij meer vanuit overzicht, inzicht en focus kan ondernemen? Dan is de CEO strategie sessie iets voor jou!
Een fysieke dag waarop we samen naar de fundering van jouw business kijken. Een blauwdruk maken, de pijnlijke plekken opzoeken en vervolgens een strategie en stappenplan maken voor gezonde groei. Interesse? Stuur een mailtje naar hallo@rosanneboxum.nl om een vrijblijvend gesprek in te plannen.