7 content tips voor jouw salesfase

Dit gaat je MEGA veel schrijf- en nadenktijd schelen!

Tijdens het schrijven van deze blog zit ik middenin de salesfase van mijn traject LAUNCH Succes Stories. Waarschijnlijk heb je er al iets van gemerkt. Zo niet dan gaat dat wel komen 😉

En ik neem je in deze blog mee in de 7 verschillende soorten content die ik maak voor deze fase. Deze sales fase noem ik ook wel de ‘Product awareness’ fase. De fase waarin je mensen super bewust maakt van jouw aanbod. Wat dus ook betekent dat je het alleen over je aanbod gaat hebben en alles daar omheen.

Wat is de product awareness fase?

Eerst nog even iets meer in deze fase duiken, voordat ik die tips geef.

Wat je in deze fase NIET doet
Geen posts meer waarin je mensen overtuigd dat wat jij doet, hoog nodig is. Dus als je bv iets met SEO doet, ga je in deze fase niet meer in op waarom SEO zo belangrijk is. Als je iets in ontwerp doet, vertel je ook niet meer wat daar het voordeel van is. En als je iets juridisch doet. Ook daar ga je niets zeggen over waarom dat nuttig is.

Dat soort dingen horen in de problem en solution awareness fase. Geen idee wat die fases zijn? Lees dan eerst deze blog even.

Wat dan wel?
De fase zegt het al: alles over je product noemen. Dat betekent: Alle features delen. Alles over de inhoud vertellen. Reviews, feitjes, etc. Je mag er namelijk vanuit gaan dat je in de vorige fases de juiste mensen bewust hebt gemaakt welk probleem ze hebben en wat de juiste oplossing is.

Nu de tijd om ze mee te nemen in waarom JOUW AANBOD het beste is. En dus ook wat hun voordeel is van de inhoud van het aanbod. Hiervoor deel ik 7 input tips & ideeën met je. Absolute MUST HAVES die je wil delen.

1. Vertel over je methode
Gebruik je een bepaalde techniek (zoals ik bv NLP gebruik)? Heb je een handig stappenplan die jij altijd toepast? (Zoals ik met 4 basis elementen werk). Bepaalde modules? Deel zowel over alle stappen bij elkaar, als ook over al die stappen/modules los. Heb je gelijk een stuk of 5 stukken content 💥. En vertel vooral: wat is het voordeel voor je publiek?

2.Wat is de prijs van jouw product?
Klink misschien als inkoppertje. Maar heel veel ondernemers benoemen de prijs niet direct in hun communicatie. En alleen op de sales pagina. Of zelfs daar niet eens. Dat laatste heb ik zelf ook een tijdje gedaan bij 1:1 coaching. Omdat ik eerst een gesprek aan wilde gaan waar ze stonden en juist in het gesprek coaching geven om vanuit daar te beslissen of je de investering wil doen.

Nu heb ik daar een andere mening over: Als mensen vooraf al schrikken van je prijs, zijn het absoluut niet je ideale klanten. Dus ik ben er ook helemaal open over dat het LAUNCH Succes Stories traject nu €1777 kost totaal. En 1:1 met mijn werken €6000 is voor een half jaar.

Maak er geen geheim van. PLUS als iemand ook in termijnen kan betalen, benoem dat dan ook gewoon vooraf in je communicatie. Zoals posts, stories, events etc.

3. Welke elementen zitten er allemaal in jouw product?
En dat lijkt op de modules, maar is net even anders. Waar je het in punt 1 over je werkwijze, modules of stappenplan hebt, ga je hier meer overkoepelend vertellen wat er in je aanbod zit. Bij mij is dat bv naast de praktische, inhoudelijke tips in video’s ook een Whatsapp groep, wekelijkse sessies met om en om Masterclass of Q&A on the spot coaching. Daarnaast krijgen ze ook 3x persoonlijke feedback. Dus vertel: Hoevaak heeft een klant contact met jou? Krijgen ze feedback? Wat nemen ze mee naar ‘huis’? En waarom heb jij deze elementen in je aanbod zitten?

4. Veel gestelde vragen
Bij je aanbod horen altijd diezelfde vragen die je elke keer te horen krijgt. Jep zelfs ook al staat het duidelijk op je website. Vragen die altijd terugkomen, zijn bv: Wat is het verschil tussen (ander aanbod) en (dit aanbod)? Kan ik ook later beginnen? Kan ik het ook in termijnen betalen? Wanneer begint het? Hoeveel tijd kost het? En zo kan je er vast zelf wel een paar verzinnen die vaak langskomen. Benoem er in je post een stuk of 3-5. En elke vraag kan je natuurlijk weer als aparte post/blog inzetten met meer uitgebreid antwoord.

5. De duur van je aanbod/traject en tijdsinvestering
Deze vraag heb je waarschijnlijk al kort in je FAQ beantwoord. Maar wijdt sowieso een extra post om mensen helemaal mee te nemen in het tijdspad. Als je iets in ontwerp doet: Hoe lang duurt het dan voordat ze kunnen beginnen, wanneer het af is en wanneer tussentijds contact is. Is het meer richting een cursus? Wanneer kunnen ze beginnen? Hoeveel tijd voor elke module? Hoeveel tijdsinvestering? Wat is er nodig aan de kant van de klant, qua tijd en input? Schets echt een tijdspad.

6. Voor wie is het en voor wie niet
Ook de logische vraag die er komt. En ja mensen zouden vanuit jouw salespagina en content zelf moeten beslissen of het iets voor hen is. Maar als het goed is, heb je zelf ook een paar punten opgeschreven die echt musthaves zijn voor ideale klanten en absolute no go’s. Zo geef ik geen 1:1 coaching aan mensen die nog in loondienst zijn. Daar heb ik genoeg ervaring mee dat zij niet het beste resultaat gaan halen. Absolute starters ook niet. Die kunnen in mijn ogen beter een cursus volgen. Mijn beste klanten hebben zelf al een aanbod staan. En die versterken we samen qua marketing en lanceringen.

Durf hier ook echt mensen ‘buiten te sluiten’. Hoe breder je bent, hoe minder mensen zich echt aangesproken voelen. Wees scherp op wie het beste resultaat bij jou haalt. Voor wie het echt relevant is. Want daar word jij ook blij van.

7. Last but not least: Reviews
Natuurlijk een inkopper, maar eentje die heel vaak wordt vergeten. Heeeeeel veel reviews delen. Dus niet maar 1 post. Maar gerust een stuk of 10. Korte reviews die een klant bv via Instagram, mail of Whatsapp heeft gestuurd. En uitgebreidere reviews die klanten voor je hebben geschreven. Ga live met je klanten, neem een podcast op, nodig ze uit op je event, etc.

Belangrijkste van alles:

En het aller belangrijkste in deze fase: Als je denkt dat je al genoeg hebt gedeeld en het zo toch wel duidelijk zou moeten zijn? NOPE! Dan mag je nog x10. Mensen hebben tegenwoordig een aandachtsspanne van een mug (geen idee hoe lang die is eigenlijk 😝) En hebben het nodig om 30+ keer te zien.

Voel je je dan pusherig? Denk dan even aan: wat ontneem jij jouw publiek door het zo weinig te delen? Is best selfish om je zo weinig te laten zien. Want je ontneemt jouw publiek een mooi resultaat. Dus hoppa gaan met die banaan!

 

Meer van dit soort tips, input & templates voor content in elke fase krijg je bij het traject LAUNCH Succes Stories er helemaal gratis bij. Gaat je MEGA veel tijd schelen.

Zodat jij alle aandacht kan hebben voor jouw aanbod, klanten en natuurlijk genieten van jouw leven.

Hier lees je alles over het traject.

Plaats een reactie