Om op consistente basis nieuwe klanten aan te trekken, is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Dat hoef ik jou niet te vertellen. De mogelijkheden om jouw kennis en aanbod te verspreiden zijn echter eindeloos. Dat kan behoorlijk verlammend werken. Snap ik! Jij wil als creatieve ondernemer het liefst gewoon bezig zijn voor je klanten. Maar ja… dan moet je natuurlijk wél die leuke klanten continu aantrekken. Hoe zorg je er voor dat je niet met losse flodders schiet en uren bezig bent met content dat weinig oplevert? Daar vertel ik je graag alles over.
Liever luisteren? Luister hier de podcast op Apple, Google of Spotify.
Marketing mix
In deze blog heb ik het met je gehad over 3 soorten marketing: passieve marketing, actieve marketing en betaalde marketing. En waarom het belangrijk is om vooral aan actieve marketing te doen. In dit artikel ga ik je uitleggen hoe je de 3 verschillende soorten marketing op een goede, strategische manier kan combineren, zodat je op korte termijn nieuwe klanten aantrekt, maar ook zaadjes plant voor de lange termijn.
Drie soorten marketing
Eerst even een korte recap van de verschillende soorten marketing. Betaalde marketing is natuurlijk heel simpel alle soorten marketing waarvoor je moet betalen. Advertenties dus. Passieve marketing is heel kort gezegd alle soorten content die jij de wereld inslingert, waarbij het maar afwachten is wie het precies ziet, leest of luistert en wanneer. Denk aan blogs, podcasts en social media content. Actieve marketing is wanneer jij heel actief en persoonlijk het gesprek aangaat met je doelgroep. Dat kan bijvoorbeeld fysiek op een netwerkevent of online via DM op social media en in masterclasses en challenges. Wil je hier meer over weten, luister dan deze blog even terug.
Het áller belangrijkste in jouw marketing
Hoe zet je deze soorten marketing nu slim en strategisch in? Om jouw doelen te halen en zowel op korte termijn als op lange termijn klanten aan te trekken, is er één ding mega mega belangrijk: je leadpool. De hoeveelheid mensen die jou kent en al redelijk warm is voor jouw aanbod. En als je aan je leadpool denkt, dan zijn twee dingen belangrijk: Hoe groot is mijn leadpool nu en kan ik daar mijn gewenste resultaten mee halen? En hoe kan ik voor de toekomst mijn leadpool blijven uitbreiden?
Als je zowel op korte termijn als op lange termijn leads en klanten aan wilt blijven trekken, heb je ook je content daarop aan te passen. Een mix van korte termijn en lange termijn content dus. Is je leadpool nu nog niet zo groot, dan mag er meer aandacht naar korte termijn marketing. Zit je voor nu goed en wil je dat voor de toekomst ook zo houden, dan is vooral lange termijn marketing belangrijk. Zorg dat je altijd beide doet, zodat het elkaar versterkt.
Wat is korte termijn content?
Een korte termijn kanaal is een kanaal waar jouw content na een paar dagen, uren of zelfs enkele minuten verdwijnt in de grote massa. Zoals Instagram, Facebook of LinkedIn. Je hebt natuurlijk kans dat iets viraal gaat, maar die kans is erg klein. Ook is deze content niet echt goed vindbaar. Als jij naar iets zoekt op Google krijg je niet vaak een Facebook of Instagram post te zien.
Het zijn echter wel fijne kanalen om met je doelgroep in gesprek te komen. Daarom kan je hiermee snel je leadpool laten groeien. Wanneer je korte termijn content plaatst, zorg er dan voor dat je interactie hebt met je publiek. Reageer en stel regelmatig vragen aan jouw ideale klant. Actieve marketing dus. In het kort: Het kan je een korte, snelle boost geven, maar zakt ook zo weer in als je het geen aandacht meer geeft.

Lange termijn content
Lange termijn content daarentegen blijft veel langer zichtbaar. Het is vaak iets meer werk, maar geeft je nog jaren lang zichtbaarheid omdat je bijvoorbeeld beter vindbaar wordt op Google. Het zorgt voor een meer automatische groei van je leads, zonder dat je daar elke dag actief voor moet zijn, maar het geeft vooral resultaat op lange termijn. Het duurt dus even voordat je hier leads en klanten uithaalt. Denk aan een blog, YouTube video of Pinterest.
Dé ideale strategie
Wat mij betreft bestaat een ideale marketing strategie uit zowel lange termijn als korte termijn content én zet je dit zowel op een passieve als actieve manier in. Een voorbeeld: Voor de lange termijn schrijf ik blogs en maak ik podcasts. Een passieve vorm van marketing. Deze kan ik meer actief gaan inzetten als ik er ook naartoe link in een nieuwsbrief. Of ik kan hem op een ander extern platform zetten (linkbuilding). Ook kan ik hem heel specifiek naar iemand toe sturen. Als ik het kort geleden nog met iemand over een bepaald onderwerp heb gehad, kan ik een berichtje sturen dat ik er nu een podcast over heb opgenomen. Natuurlijk wil ik er op korte termijn ook meer lezers en luisteraars naartoe hebben, dus maak ik er een aantal Instagram posts en stories over. Zo maak ik de hele cirkel rond. Alle content is aan elkaar geconnect.

Zoals je merkt, push ik je dus niet om bijvoorbeeld per se e-mailmarketing in te zetten, te adverteren of te gaan bloggen. Dat mag jij helemaal zelf weten. Ik wil wél dat je het framework, het systeem er áchter gaat snappen, zodat je het kan inzetten op een manier die JIJ fijn vindt. Zo kauw ik mijn coachées ook niet exact voor hoe ze het MOETEN doen, maar denk mee vanuit die basis. We werken aan belemmerende overtuigingen die nu grote stappen tegenhouden én natuurlijk zorg ik voor accountability. Zodat ze uiteindelijk ook zonder mij een stevige business hebben staan. Dat gun ik jou ook.
Content strategisch inzetten
Kijk dus eens hoe je jouw content ook meer strategisch kan inzetten. Hoe verloopt de customer journey van jouw ideale klant? Welk pad wil je dat zij lopen? Post zo min mogelijk losse berichten op social media, maar kijk of je het kan koppelen aan een logische call to action. Wil je dat iemand je blog gaat lezen, met je in gesprek gaat in DM of je weggever aanvraagt en in jouw funnel terechtkomt?
En het hoeft niet allemaal in één keer perfect hé ;-). Ik hoop dat je nu heel veel AHA momenten hebt gehad, maar je marketing hoeft niet direct perfect volgens dit framework. Begin bijvoorbeeld eens met het kiezen van 2 soorten kanalen. Eén voor korte termijn en één voor lange termijn, als je dat nog niet hebt. En bedenk eens hoe je die twee aan elkaar kan koppelen door bijvoorbeeld de komende week minimaal één keer vanuit korte termijn naar de lange termijn content te verwijzen. En die week daarop twee keer, daarna 3 keer. Schrijf bijvoorbeeld eens een blog en maak daar een social media post bij. Zo wordt je content geen losse flodder, maar staat het met elkaar in verbinding. Een strategie die een route naar jouw aanbod vormt. Via allerlei wegen verwijs je steeds weer naar jouw content en aanbod. Zo is de cirkel helemaal rond en gaat jouw strategie steeds meer vóór jou werken. En zo hergebruik je je content ook nog eens, waardoor je minder content hoeft te maken. Meer tijd voor jouw klanten en jouw creativiteit dus! Win-win!
Ga jij de uitdaging aan?
Ik wil je uitdagen om de komende 100 dagen jouw strategie stapje voor stapje te vormen en aan te scherpen. Kies minimaal één korte termijn en lange termijn content kanaal én zet deze zowel op een passieve als actieve manier in. Zo bouw je aan een sterke business. Voor nu én voor later.
Wil je graag brainstormen over hoe je dit goed kan inzetten in jouw bedrijf? Plan dan een gratis en vrijblijvende strategie sessie bij mij in.
Dan spreek ik je snel!