Of je nu net start met ondernemen, of al een tijdje bezig bent en tegen een plafond aanloopt. Jouw aanbod samenstellen en aanscherpen is een continue proces in jouw bedrijf. Tenminste… als je wil groeien. We zijn als mens gemaakt om te blijven groeien. Deze 3 stappen gaan je daar bij helpen.
Deze blog is een uitgewerkte versie van een van de CEO uurtjes die ik elke vrijdag 09.00-10.00u gratis organiseer via Zoom. In dit uur nemen we samen de tijd om AAN ons bedrijf te werken als CEO. Elke sessie start met een aantal scherpe vragen of een opdracht waar je lekker mee aan de slag kan. Geen langdradige workshop of masterclass dus, maar écht zelf aan de bak. Keertje bij zijn? Check het hoogtepunt op Instagram voor meer info of stuur mij een DM ;-)
1. Welke verandering, transformatie of ervaring gun jij jouw klant?
Het gaat bij jouw aanbod veel minder om wat je inhoudelijk exact aanbiedt, maar meer om de ervaring die de klant krijgt. En vooral: welk probleem, welke pijn neem jij weg bij je klant? En wat levert het op?
Stel je wil iets doen met koffie. Dan kan je er voor kiezen om een oplossing te bieden voor iemand die onderweg naar werk snel een kop koffie wil zonder gedoe (koffie bij AH to go). Of aan iemand die zijn/haar imago belangrijk vindt, er echt een geniet momentje van wil maken, een beleving wil (Starbucks). Allebei koffie, maar een andere ervaring.
2. Wat zou je idealiter voor prijs vragen?
We zijn vaak geneigd om eerst helemaal na te denken wat de inhoud van ons aanbod wordt en dán pas aan een prijs te denken. Ik wil je uitdagen om eerst bij de prijs te beginnen, omdat je vanuit daar heel anders gaat denken over de inhoud. Het gaat uiteindelijk om wat die verandering, transformatie of ervaring waard is. Kijk maar eens naar de prijs van koffie. Ja er zit verschil in kwaliteit, maar nog veel meer in de ervaring. Koffie bij AH to go voor €1,50 of bij een hippe Startbucks voor €4,00?
3. Wat mag jij daarvoor aanbieden?
Pas dan ga je nadenken over de exacte vorm en inhoud van jouw aanbod. Hoe zorg je voor het beste resultaat bij klanten? Hoe geef je die ervaring of verandering? Wat doe jij daar precies voor en wat moet de klant doen? Als je koffie in een mooie beker/mok doet, een mega lekker koekje er bij, op unieke locaties zit en een fijne sfeer creëert door de inrichting kan je die hogere prijs ook rechtvaardigen.

Als je een dienst aanbiedt, werkt dat net zo. Als coach kan ik bv alleen 1:1 gesprekken doen twee keer per maand en verder niets. Maar ik wens een grotere transformatie voor mijn klanten. Dat doe ik o.a. door dagelijkse support te geven, met ze mee te kijken op social media en een uitgebreide kickstart CEO sessie te doen.
Pas op dat je niet overbodige extra’s in je aanbod gaat stoppen om maar een hogere prijs te kunnen vragen. De tijd van jouw klant is ook waardevol en je wil ze niet overwhelmen. Wat draagt écht bij aan de verandering en hun ervaring?
Tip: vraag eens aan je huidige/potentiële klanten wat hun ervaring bij jou nog beter zou maken.
Van binnen naar buiten werken
Op deze manier werk je juist van binnen naar buiten. Een beetje het why, how what principe. Why: Waarom zou iemand klant bij jou willen worden? Welk probleem/pijn lost het op? How: Hoe krijgen ze die oplossing? Welke investering moeten ze daarvoor doen (in tijd & geld)? What: Wat krijgen ze precies, wat moeten zij er voor doen en wat doe jij er voor? Tussen deze drie stappen kun je steeds heen en weer gaan, net zo lang totdat jij tevreden bent met jouw aanbod en prijs.
Natuurlijk zijn er nog andere dingen waar je aan wil denken. Bijvoorbeeld hoeveel uur jij zelf wil werken, wie het meeste uit dit aanbod haalt en wie bereid is deze investering te doen.
Wil jij hogere prijzen durven vragen, je aanbod aanscherpen en meer ideale klanten aantrekken zonder jezelf over de kop te werken? Daar help ik je graag bij. Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in om te kijken of we een match zijn. Neem contact op of vul hier direct het intakeformulier in.