Een win-win-win situatie creëren door juist minder te werken en meer te verdienen. Hoe doe je dat? En is dat wel zuiver?
Laatst kreeg ik een reactie op de mail met de woorden: Natuurlijk wil ik ook best minder werken en meer verdienen, wie niet? Maar niet alles is haalbaar in het leven.
Tja… als je er zo over denkt, dat is het inderdaad ook niet haalbaar.
In deze blog mijn visie en 3 tips om op een zuivere manier wél minder te werken en meer te verdienen.
Mijn visie
Oke eerst terug naar de reactie op de mail.
Wat mij opviel is dat ze überhaupt niet vroeg hoe ik dit resultaat bij mijn klanten haal. Wat mijn visie daarin is. Hoe ik dat aanpak. Welke stappen iemand daarvoor moet nemen.
Hoewel ze wel mijn website had doorgelezen vreemd genoeg. Maar als dat je reactie is, dan heb je duidelijk niet de echte boodschap meegekregen.
En weet je, ik snap het wel. Tegenwoordig is het nogal in om maar 4 uur per week te werken en verder met je kont op het strand te liggen. Maar als je je verdiept in mijn manier van werken, weet je dat dat niet het einddoel is. En dat is precies waar ik als aller eerste naar kijk met klanten. Een legere agenda en meer omzet is nooit het doel. Het is een automatisch bijeffect.
Het echte doel is namelijk meer rust en voldoening in je leven. Bewust zijn van wat je je klanten wil geven en daarnaast aandacht hebben voor je eigen leven (ja dat rijmt). Als je die drie in balans weet te krijgen, creëer je een win-win-win situatie en maak je keuzes vanuit een zuivere intentie.
Dus begin bij punt 1
waar word JIJ écht gelukkig van? Als je kan doen wat je het allerliefste doet? Niets of niemand je tegenhield en je alles wat je nodig hebt, daarmee kan verdienen? Zonder dat je je bezig houdt met die vragen als: Ja maar hoe dan? Dat kan toch nooit? Dat kan ik mijn klanten niet maken.
Dat kan je wel. Sterker nog, het is egoïstisch als je iets aanbiedt waar je niet echt gelukkig van wordt. Dan kies je voor iets wat sneller geld in het laadje brengt in plaats doen wat je echt het allerbeste kan. Wat geef je jezelf en je klanten dan? Een soort halve versie van jou?
Jij bent de expert en vanuit die visie moet je ook jouw aanbod creëren. Kom niet aanzetten met: ja maar dat vind ik ook wel leuk. Ook wel leuk is precies de grootste vijand van fantastisch en veel voldoening.
Eigen joy komt ALTIJD eerst. Want vanuit daar kan je pas het beste geven aan jouw klanten.
Daarmee schep ik gelijk een bruggetje naar punt 2
Wat wil jij je klanten geven? Je eigen keuzes maken zijn pas in balans als jouw voorwaarden ook een positief effect hebben op je klanten. Dan wordt het zuiver.
Welk resultaat wil jij je klanten dus geven? Is dat een website die helemaal bij hen past en de juiste klanten aantrekt? Gave illustraties die hun product nog meer tot leven laten komen? Foto’s waarmee je een meer volwassen uitstraling gaat krijgen?
Vanuit daar ga je pas de inhoud en voorwaarden van je aanbod aanscherpen. Want wie gaat werkelijk dit resultaat halen? Iemand die net 1 maand begonnen is, heeft waarschijnlijk echt niets aan een perfecte website. Die mag eerst volop aan de bak met sales. Hetzelfde voor de illustraties en foto’s. En wat heb je nodig om die foto’s zo te maken? Een kort gesprek, daarna uitgebreide sessie waar je de diepte ingaat en inclusief styling? Bied dan ook alleen dat aan. Anders kan je de belofte niet waarmaken.
Bij mij is dat minimaal eens per twee weken met de klanten spreken. Het gaat namelijk om het veranderen en aanscherpen van je patronen. Uit ervaring heb ik geleerd dat 1x per 3 of 4 weken niet genoeg is. Mensen zitten dan al weer teveel in hun eigen ritme en halen nauwelijks resutlaat.
Durf nee te zeggen tegen mwah klanten. Zodat je energie niet wordt leeg getrokken. Maak scherpe voorwaarden voor je klanten, zodat je het meest effectief werkt en echt het resultaat haalt. Zodat er ruimte komt om ja te zeggen vanuit wat je energie geeft.
Je zult echt wat deuren dicht moeten doen om ruimte te maken voor de veel mooiere dingen. Want als jij ja blijft zeggen tegen B klanten, heb je geen ruimte voor A klanten. Als jij je aanbod steeds blijft aanpassen, weten mensen niet wat ze bij jou kunnen verwachten en kom je niet over als expert.
Voor mij is dat bijvoorbeeld dat ik niet meer werk met klanten die nog deels in loondienst werken in mijn 1:1 traject. De sessies zijn bij mij thuis of online. Als iemand wil dat ik naar hen toe kom, dan jammer. Doe ik niet. Ik weet inmiddels dat dat niet werkt voor mij en ook niet voor het beste resultaat bij de klant zorgt. En daar ga ik niet meer in overleggen. Take it or leave it. Ook zijn mijn 1:1 trajecten minimaal 6 maanden. Minder heb ik gedaan, en elke keer werkte het mwah. De grootste shift komt vaak bij 2 of 3 maanden en pas dan ga je echt het resultaat zien. Als we dan stoppen, zakt het weer in.
Ook doe ik geen maandtermijnen meer. Het is in 1x betalen of in 3x. Waarom? Omdat klanten het anders onbewust als abonnement gaan zien waar ze elk moment mee kunnen stoppen. En dat is niet zo. Je betaald voor een traject. Als jij kiest om eerder te stoppen, dan kan dat. Maar je krijgt geen deel van je geld terug. Daar vinden veel mensen wat van. En zal ik vast nog een keer een volgende blog of podcast over opnemen 😉
Tot slot wil je ook rekening houden met je omgeving
Want naast jezelf en jouw klanten heb je natuurlijk ook je partner, gezin en/of vrienden. Die willen ook graag aandacht van je. Wat is daarin belangrijk voor jou? Als je kinderen hebt, welk voorbeeld wil je hen geven? En hoe kan jij er het beste voor hen zijn? Hoe vaak wil je vrienden zien? Welke tijd wil je reserveren voor je hobby’s?
Dat heeft helemaal niets te maken met maar 4 uur of zo min mogelijk werken. Voor sommige klanten is dat juist ‘gewoon’ 30-40 uur werken, omdat dat het heel veel voldoening geeft. En ’s avonds echt goed kunnen afschakelen en bij vrienden, partner en gezin aanwezig kunnen zijn. Ook omdat ze juist die energie nu hebben.
Laatst zei een klant van mij nog: “Ik heb alles wat die andere coaches schreeuwen: meer dan genoeg omzet en een vrij lege agenda. Maar het geeft helemaal geen voldoening. Ik word er niet happy van.” Op die manier heeft het dus juist een negatief effect op je leven.
Het gaat dan ook meer om veel bewuster kiezen. Zowel jezelf, als je klanten én je omgeving ik je keuzes meenemen. Naast je bedrijf ook ruimte (vooral in je hoofd) hebben om de dingen te doen en beleven waarvoor je het eigenlijk allemaal doet. Dát is het echte doel.
Als je alleen maar hogere prijzen wil vragen en daardoor minder klanten nodig hebt, zodat je bedrijf niet zoveel energie kost, dan gaat er wat mis. Dan wil je het niet vanuit een zuivere manier, maar alleen voor je eigen gewin. En doe je ook niet de juiste dingen waar je energie van krijgt. Het is pas zuiver als je je beseft dat het EN voor jezelf, EN voor je klanten EN voor je omgeving een win-win-win situatie creëert.
Dat zijn dan ook de 3 punten waar ik het altijd met klanten over heb. Je agenda gaat er dan vanzelf uitzien op een manier die jou en je klanten dient. En je daarom ook aandacht en energie hebt voor alle andere dingen buiten je bedrijf. Dat je omzet daarvan omhoog gaat, is gewoon een feit.
Benieuwd wat ik voor je zie? Vraag hier een gratis en vrijblijvend gesprek aan: Gratis strategiesessie