Prijs bepalen van jouw (schaalbare) aanbod

Laat ik als eerste zeggen dat ik snap dat je nog in uren denkt. Dat je terug rekent naar wat je aan tijd kwijt bent aan bv het maken van de cursus, contact met je klanten, etc. Ook als je een meer schaalbaar aanbod hebt, dikke kans dat je alsnog aan het terugrekenen bent. Mijn mening? Doe dat echt zo weinig mogelijk. Liever helemaal niet meer. Ook niet als je nog 1:1 en met jouw uren werkt. Waarom? En hoe dan wel? Dat vertel ik je in deze blog.

Waarom niet naar uren terugrekenen

Waarom je niet in uren wil terugrekenen? Simpel: omdat je jezelf dan vast gaat denken in de groei van jouw bedrijf. Want hoe meer je werkt, hoe meer je verdient. Dat is de overtuiging die je jezelf dan aanpraat. Dus als je meer wil verdienen, zit er volgens jouw brein maar één ding op: meer werken. Hooguit kan je je uurtarief nog een paar tientjes omhoog doen. Maar dat is het dan wel.

Of denk je dat de enige manier om te groeien is door een team te creëren. Nope. Je hebt nog veeeeel meer mogelijkheden. Het belangrijkste is dat je stopt met in uren denken. Waar dan wel in? Resultaat voor jouw klant.

Want jij weet ook wel: een flyer, website, logo of wat dan ook wordt niet opeens meer waard alleen omdat jij er langer mee bezig bent. Beetje scheef toch? Dat zou betekenen dat een beginner die nog niet zo snel is, meer verdient dan iemand die zoveel ervaring heeft dat het in een uurtje gemaakt heeft. Terwijl het resultaat dikke kans 10x zoveel mooier en beter is.

Baseer je prijs alleen op het resultaat voor jouw klant. Want daar zit de échte waarde

Uitgebreide podcast over luisteren?

#070 – Zo bepaal de de prijs van jouw schaalbare aanbod

 

Hoe dan wel?

Heel simpel: De prijs berekenen vanuit het resultaat voor jouw klanten. Als je alleen vanuit resultaat voor de klant rekent, dan ga je logischer wijze veel sneller denken in hoe kan het effectiever? Hoe kan het sneller? Hoe en wat kan ik automatiseren? Want minder werken per klant levert je dan ineens juist méér op. Je gaat manieren vinden om dat resultaat nog beter te maken, zónder dat je meer werkt. Of je nu 1:1 werkt, een team hebt of gaat creëren, een cursus, workshop, training, download, etc. Het resultaat is het enige wat telt.

DAAR baseer je dus je prijs op. Vanuit daar ga je ook veel gemakkelijker denken in een meer schaalbaar aanbod.

 

Voorbeeldje: Stel je zeg een groepstraining neer, waarbij je een cursusomgeving hebt en 1x per maand een live sessie doet. In die cursusomgeving zitten natuurlijk heel wat uren. Maar die hoef je maar één keer in te zetten.

Met een live sessie die steeds terugkomt, heb je wel vaste uren die er aan vastzitten. En als je nu 10 mensen in je training kan hebben, en 5 sessies doet van 1,5 uur, ben je sowieso 7,5 uur kwijt aan de totale training, elke keer opnieuw. Zeg daarbij dat je nog feedback tussendoor geeft. Dus we gaan uit van 10 uur.

Als jij dan uitgaat van een uurprijs van €100, dan kom je uit op €1000 wat je er sowieso wil uithalen. En daar bovenop komen nog de kosten van de leeromgeving, zoom, mail etc. Dus stel we pakken €1200.

Als je 10 mensen in de training kan hebben, bedenk je vanuit je uren dus dat deze minimaal €120 moet kosten. Maar kan je daar ook een resultaat tegenover zetten die deze prijs rechtvaardigt? En heb je daar bovenop genoeg reviews, portfolio, naam en resultaten die je kan laten zien? Want leuk dat jij dat er voor wil vragen, maar ik herhaal het nog een x: is het RESULTAAT dat waard? En heb je daar de ervaring in?

Als je de volgende ronde 20 mensen kan hebben. Wordt de prijs dan ineens de helft? Nee toch? Dus baseer je prijs nooit (alleen) op je uren. Je beperkt jezelf dan gigantisch. Er zijn mogelijkheden dat je in de toekomst diezelfde training wel voor 100 of 1000 mensen tegelijk gaat doen. Of een team hebt die de sessies gaan doen, etc.

Beslis de prijs juist vooraf

Beslis juist eerst, voordat je de hele inhoud maakt, de prijs. Op basis van het resultaat wat je daadwerkelijk kan beloven. Waarbij je jouw ervaring, reviews en eerdere resultaten in meeneemt. Pas vanuit daar ga je de precieze inhoud scherpstellen. Wat is er minimaal nodig om dit resultaat te halen? En in die vraag zit het toverwoord: MINIMAAL. Overspoel je klanten niet met zoveel mogelijk ‘waarde’ geven. Echte waarde zit ‘m in zo gemakkelijk mogelijk het resultaat halen met je klanten. Zij zitten helemaal niet te wachten op content van 50+ uur als het ook in 10 uurtjes kan.

Zeker als je werkt met meer gevorderde ondernemers of hoogopgeleiden. Die willen juist zo min mogelijk tijd besteden aan het maximale resultaat. Hun tijd is minimaal omdat ze het een stuk drukker hebben. Knoop die goed in je oren! Hoe meer ‘gevorderd’ jouw klant, hoe minder tijd zij hebben.

Voor wie

Iets anders wat meetelt bij het bepalen van je prijs, is bij WIE je het resultaat kan halen. En wat dat resultaat voor hen waard is. Want jij kan een nog zo mooie website maken. Als iemand net begint, kan die website misschien €1000 meer per maand opleveren. Als je het voor een groter bedrijf doet, kan dat een verschil maken van 10K naar 50K. Van 400 naar 40.000 bezoekers. Etc.

Voorbeeld:

In mijn 1:1 traject werk ik met wat meer gevorderde ondernemers. Waarom? Omdat mijn skills het beste tot z’n recht komen bij zulke ondernemers. Echte beginners kunnen naar mijn mening heel veel leren van cursussen en groepstrajecten. Het is basic informatie wat zij eerst voor elkaar moeten hebben. Hoe verder ze zijn, hoe meer ze al hebben staan en hoe meer het gaat om finetunen. Om die kleine dingen die veel verschil gaan maken. En daar is mijn advies, mijn scherpe vragen en NLP oefeningen veel meer waard.

Bij een startende ondernemer kan ik ze bijvoorbeeld in een half jaar naar 10K omzet per maand helpen. Een meer gevorderde ondernemer heeft meer coaching nodig inplaats van basis advies. Dat vind ik veel leuker om veel tijd aan te besteden. En die coaching heeft een veel groter effect. We kunnen gemakkelijk van 10K per maand naar 30K gaan. Terwijl we ook aandacht besteden om dat resultaat veel effectiever te halen. Meer relaxt en meer vrije tijd. Dat maakt mijn 1:1 traject ook meer waard.

De drie stappen om je prijs te bepalen

Dus korte samenvatting hoe je nu je prijs bepaald:

1) Kies welk resultaat jij kan en wil halen met jouw klanten. Neem hierbij mee hoeveel ervaring je er al in hebt, hoeveel reviews, etc. Jij kan nog zo’n goed resultaat halen, als je begint, zul je toch lager moeten beginnen.

2) Hoe kan je dat zo effectief mogelijk doen? Zowel voor jezelf als voor de klant? Jouw aanbod is juist méér waard als je snel kan schakelen, het super vloeiend laat verlopen en het voor de klant zo weinig mogelijk tijd kost.

3) Voor wie kan je met jouw skills het beste resultaat behalen? Enerzijds om jezelf veel meer uitdaging te geven. En anderzijds omdat hetzelfde voor grotere ondernemers veel meer waard is.

Dus mix deze 3 punten door elkaar. Stem ze op elkaar af totdat jij een prijs hebt die goed voelt, past bij de markt en bij jouw ervaring. En let’s gooooo. 🔥

 

Gratis quiz doen om te zien hoe ver jij klaar bent voor een meer schaalbaar aanbod?

Vraag m hier gratis aan en in 1 minuut weet jij direct wat jouw volgende stap is.👇🏻👇🏻👇🏻

Plaats een reactie