Zo houd je een schaalbaar aanbod persoonlijk

Voor jou is het super belangrijk om met jouw aanbod de klant echt verder te helpen. Je wil het contact met de klant houden, want dat vind je juist zo leuk. Maar hoe houd je dat persoonlijke er dan in, als je een meer schaalbaar aanbod maakt?

Simpel! Er zijn een heleboel opties. 

 

Wat is persoonlijk?

Allereerst even meer context over wat je bedoelt met persoonlijk. Is dat voor jou dat je letterlijk met elke klant spreekt? Contact hebt via mail? Belt? Diegene ziet? Feedback geeft? En moet jij dat zelf doen? Of kan iemand anders dat doen? Belangrijk om dat voor jezelf helder te hebben. Wat betekent ‘persoonlijk’ voor jou?

Daarnaast ook een scherpe vraag: zijn de video’s die je bv opneemt voor een cursus, de mails die je stuurt en de stories die je maakt, sowieso niet persoonlijk? Want jij maakt ze toch als persoon? Jouw energie zit er toch in? Of die van een team member?Alleen verplaats je die van tijd en locatie. Je maakt een download, workshop, training, cursus of wat dan ook, op één moment. Een jaar later kan iemand hem bekijken. Maakt dat het minder persoonlijk?

Dat is toch juist het idee van schaalbaar 😉 Jij stopt je energie er in, en daar kunnen meerdere mensen tegelijk van genieten en leren.

Je mag dus loslaten dat je iedereen net zoveel aandacht moet geven dan je normaal in je 1:1 aanbod zou doen. En het is ook logisch heel, omdat je prijs anders is. Je een heel ander resultaat geeft aan je klant. En dus ook een andere inhoud.

Oké, dat is nu duidelijk.

Nu nog de vraag: Oké Rosanne, iets minder persoonlijk dan mijn 1:1 aanbod. Maar hoe houd ik het dan toch nog zo persoonlijk mogelijk? Dat kan op verschillende manieren.

1. Live sessies

Als jij jouw publiek iets leert, kan het fijn zijn om een paar contactmomenten te hebben met jou publiek waar ze nog iets dieper in de lesstof kunnen gaan. En het meer interactief leren. Natuurlijk leer je ze een boel online. Maar in live sessies is het leren toch weer anders. Plus het geeft een leuke interactie met andere studenten. Stel je maakt dus een online training, templates, download’s, cursus, etc. Dan kan je daar in een bepaald tijdsbestek een aantal live sessies bij geven. Als jouw cursus bijvoorbeeld 3 maanden duurt (ook al kunnen ze er langer over doen), dan kan je elke maand een live sessie doen, of elke 2 weken.

2. Q&A

Een Q&A geven lijkt iets op een live sessie. Maar is toch net iets anders. Waar je in live sessies nog extra informatie en opdrachten geeft, is een Q&A sessie echt alleen gefocust op antwoorden geven op de vragen die jouw klanten hebben. Natuurlijk kunnen ze dat via mail doen. Maar in live sessies is dat toch wat laagdrempeliger. Plus kan je meer doorvragen om een echt goed antwoord te geven.

3. Community

Een community gaat nog een stap verder. Hier kunnen jouw klanten én vragen stellen, niet alleen aan jou, maar ook aan elkaar. En ze kunnen hun opdrachten, voorbeelden, werkt etc daar uploaden en laten zien. Zo creëer je veel meer een groepsgevoel. Een groot voordeel: Als je er een leuke groep in hebt, hoef je zelf niet eens zoveel aanwezig te zijn. En voor de deelnemers ook heel tof om contact te hebben met anderen. Zo motiveren ze elkaar en geef je ook een heel persoonlijke touch aan je aanbod.

4. Mail

Veel ondernemers vinden nieuwsbrieven versturen heel onpersoonlijk en massaal. Daar laat ik je graag anders over denken. Alleen al mensen aanspreken met hun eigen voornaam is natuurlijk al persoonlijk. Daarnaast kan je niet alleen je ‘gewone’ nieuwsbrief op heel veel manieren segmenteren (denk aan mensen die cursus x hebben heel iets anders mailen als cursus y). Je kan ook rondom jouw aanbod heel specifieke mails sturen.

Zelf heb ik voor de cursus kalligrafie (mijn eerste bedrijf) voor elke module een mail geschreven. Die eens in de 2 weken in hun inbox terecht komt. Zo stimuleer ik ze om de cursus echt af te maken. EN komt het ook veel persoonlijker over. Omdat ik de timing natuurlijk per startpunt automatisch anders laat lopen.

Ook kan je regelmatig een video opnemen voor meer verbinding. Ingaan op vragen die je krijgt en reacties/reviews van klanten delen. Allemaal input om connectie te maken en te houden.

Er is echt onwijs veel mogelijk om de mail te personaliseren. Op basis van hun aankopen, hoe lang ze je al volgen in de mail, andere informatie die je van hen hebt (zijn ze particulier of is het een bedrijf), hebben ze huisdieren, of ze op je website zijn geweest, etc. Je kan het zo gek mogelijk bedenken en het kan.

Enne… als jij voor een zaal staat met 100 mensen, is het dan ook onpersoonlijk en massaal? Dan is de mail dat toch ook niet?

5. Team members

En last but not least: Andere team members die jouw klanten net zo persoonlijk benaderen als jij zelf tot nu toe deed. En ja ik weet al wat er in jouw hoofd omgaat: maar klanten komen toch voor mij? Ja en nee. Ja: ze komen voor jouw kwaliteit, jouw energie en jouw manier van werken. Nee: ze komen niet (alleen maar) voor JOU in persoon specifiek. Want die kwaliteit kan je ook door team members aan jouw klant geven. Ook zij kunnen jouw klanten net zo persoonlijk benaderen. En een goed team ademt de energie van het bedrijf uit. DAAR komen klanten voor.

Zullen de klanten moeten wennen? Tuurlijk. Vinden ze het erg? In the end niet. Want uiteindelijk willen ze gewoon een resultaat. Enne misschien beantwoord die VA de mails nog wel veel leuker dan jij ;-). Je weet het nooit totdat je het probeert!

Dus hop overbood met die beperkte overtuigingen en kijk vooral naar wat WEL mogelijk is. En natuurlijk wat je LEUK vindt. Want jouw energie moet er wel inzitten.

Wil je dat ik gratis met je meekijk? Boek dan een vrijblijvende kennismaking / sparsessie.

Plaats een reactie