Wat je vooral niét wil doen als je een lancering doet

Lanceren. Het lijkt zo makkelijk. En toch zie ik vaak een boel fout gaan. (inclusief mijn eigen bloopers uit het verleden 😆) Het is natuurlijk altijd een kwestie van verbeteren en aanscherpen. Dus nee ook niet alles hoeft picture perfect te zijn. Maar deze fouten zijn gemakkelijk te voorkomen:

 

1. Pas een maand van tevoren plannen

Een lancering is niet niks. Het is niet even 1 of 2x je aanbod noemen en hoppa de klanten stromen binnen. Het vergt een consistentie manier van aanwezig zijn voor je publiek. En niet 2 weekjes, nee wéken van tevoren. En als je tot nu toe niet mega consistent bent geweest in bijvoorbeeld social media posts, ads of e-mail, dan heb je dat nu wél te doen. Ook heb je opbouw nodig voor zo’n lancering. Er zijn verschillende fases waar je ideale klant doorheen moet om overtuigingen om te buigen en enthousiast te worden voor je aanbod.

En aan de anderen kant is een lancering iets wat je wél een twee drie doet. ALS je alle processen en systemen aan de achterkant goed hebt staan. Als je volle 100% gaat voor deze lancering. Nee durft te zeggen tegen andere opdrachten en plannen. En als je de rest in je bedrijf lekker hebt staan, waardoor dit weinig tijd en vooral headspace kost. Als je super enthousiast bent over je aanbod, dan zou daarover kletsen automatisch moeten gaan. Durf zéker 2 maanden te nemen voor van begin over je aanbod kletsen en specifieke content maken tot en met de sales. En doe daarnaast niets tot heel weinig.

 

2. Geen doelstelling hebben voor de omzet en aantal klanten

Als je niet weet waar je nou precies heen wil, dan kan je ook geen weg uitstippelen hoe je daar komt. Dan weet je niet in hoeverre je je gaat inzetten én je bent nooit tevreden. Ergens in je achterhoofd heb je toch wel een beeld van hoeveel klanten je wil, welke omzet je wil en wanneer het goed genoeg of fantastisch is. Dus dan kan je het net zo goed gewoon opschrijven en uitspreken 😉.

Er zit namelijk nogal een verschil in strategie tussen 3 klanten voor een aanbod van bv €5.000-20.000 of gaan voor 300 klanten voor iets van €300. Door een duidelijke doelstelling te hebben, kan je ‘reverse ingeneren’. Of te wel van achter naar voren een plan maken. Hoeveel klanten wil je? Hoeveel leads heb je daar dan voor nodig? Hoe ga je die leads omzetten in klanten? Doe je dat door mail? Een challenge? Masterclass? Strategie gesprekken? Instagram stories? En hoe groot publiek heb je dan nodig?

Een voorbeeld rekensom: Stel je verkoopt een programma of dienst voor €3000 en je wil daar 10 klanten voor, dan heb je bv zo’n 30 salesgesprekken voor nodig. En om aan die gesprekken te komen, heb je 100 warme leads nodig die je bijvoorbeeld spreekt in DM. Doe je een challenge of masterclass, dan is de conversie maar 2-5%. Dus dan heb je al minimaal 500 aanmeldingen nodig. Vanuit daar kan je pas een strategie gaan opzetten hoé je daar komt. Met ads? Influencers? Zelf uitnodigingen doen? Etc. Begin dus van achteren naar voren. Te beginnen met een duidelijke doelstelling.

 

3. Tijdens de sales fase er nog vanalles bij doen (andere nieuwe klanten, bezig met ander aanbod, privé allerlei extra’s, etc)

Een andere valkuil is om een lancering naast je ‘gewone’ werkzaamheden te doen. Don’t do it. Een lancering vereist echt meer aandacht dan je nu denkt. De hele strategie uitvoeren is niet zo moeilijk. Maar je hebt veel aandacht te geven aan je leads in de sales fase. Reageren op reacties, gesprekken in DM, kennismaking gesprekken, e-mails blijven sturen, etc. Nog belangrijker: zorg dat dit het ENIGE aanbod is dat je verkoopt aan de voorkant. Doe je dingen door elkaar, dan weet je publiek niet meer wat je nu precies aanbiedt. En geef je ook een soort twijfel af. “Ja dit aanbod is goed, maar misschien vind je het te duur. Dus dan kan je dat doen.” Je komt dan over alsof je niet zeker bent van je aanbod.

Daarnaast kost een lancering natuurlijk tijd. Maar vooral headspace. Als je dan ook nog een heleboel andere klanten hebt lopen, is je aandacht teveel opgesplitst en loop je veel achter de feiten aan. Je stuurt toch net wat minder mails. Slaat een dagje social media over, ploft moe op de bank en vergeet te reageren op je DM en mails, etc. Ook als je al een 2e of 3e keer lanceert: zolang je niet een heel team hebt die alles uit handen neemt, heb je volle focus nodig. Doe er alleen die dingen naast die echt al zó in je automatische piloot systeem zitten, zodat je 0 headspace daarvoor nodig hebt.

Voorbeeld: Naast mijn BAAS in business coaching heb ik nog een ander bedrijf: Studio Rosanne. Daar heb ik online downloads en geef ik cursussen en workshops. Dat doe ik echter al 8 jaar. Het is peanuts voor mij. Ik zet de laptop 5 minuten van tevoren aan voor een livestream voor cursisten en klaar. 0 stress. En geen moment bezig met “Oh ik moet dit en dat nog allemaal doen”. Wees dus eerlijk naar jezelf hoeveel tijd en aandacht je aan de lancering wil geven.

 

4. Denken dat je lancering 1,2,3 wel éven doet nu je ervaring hebt.

Jep, ook al heb ik zelf al 10+ lanceringen gegeven in mijn 2 bedrijven, ook ik vergeet nog wel eens wat. Of doe er toch teveel naast 😅. Niet per se erg, want ik blijf ook elke keer weer leren. En de lanceringen groeien alsnog elke keer. Maar ik weet ook dat ik er meer uit had kunnen halen. Elke lancering verdient evenveel of zelfs meer aandacht. Zeker als je wil opschalen natuurlijk. Dus óf neem zelf meer tijd, óf zorg dat je een team hebt die bijvoorbeeld advertenties gaan doen, posts maken en alle processen in de backend voor je regelen.

 

5. Elke week in de week zelf nog de content ad-hoc maken.

Ik heb één keer een challenge gedaan in de lancering waarbij ik de stories elke keer één dag van tevoren maakte. De opdrachten had ik al wel uitgeschreven, maar het kostte best wat tijd om alle content te maken. Ik was de hele dag bezig met de challenge. In de ochtend de opdracht van die dag. Daarna voor de volgende dag maken. Reageren op reacties, gesprekken in DM bijhouden, mails nog opmaken, mensen waarbij wat technisch fout ging nog helpen, ‘s avonds een livestream. Het was gekkenwerk 🙈. Geen wonder dat ik die week daarna bekaf was. Het is veel lekkerder lanceren als je de content zeker 1-2 weken vooraf af hebt. Tuurlijk zul je nog wel wat dingen toevoegen in de week zelf. Bedenk je spontaan nog wat. Maar dan kan je IN de week van bv een challenge echt alleen focussen op connectie met je potentiële klanten.

Ook als je gaat adverteren, wil je dat zo’n 1-2 weken van tevoren doen voor een challenge of masterclass. Voor die tijd heb je dus al je aanmeldpagina af te hebben en de eerste mails klaar. En natuurlijk de content voor de advertenties zijn. Nu snap je vast ook waarom je er zeker 2 maanden voor wil nemen. Geef jezelf de ruimte om relaxt te lanceren.

Wat je dan wél wil doen? Precies het tegenovergestelde natuurlijk 😉

 

Ik vertel je er alles over in het 7 stappen LAUNCH SUCCES – Fundamental Framework. Je download m hier gratis.

Plaats een reactie