Zo maak je een sterk plan voor een succesvolle lancering

Ik vertel je al vaker: Maak een goede planning voor je lancering voordat je duikt in de marketing en creatie fase. Zodat je er relaxt in kan gaan. Gewoon lekker doen en alles helemaal in de puntjes hebt voorbereid, zodat niets meer als verrassing komt. Maar wat houdt die planning nu in? En welke elementen moeten daar allemaal inzitten?

1. Je begint van achteren naar voren

Reverse Ingeneren noem ik dat ook wel. Je wil namelijk goed uitkomen in de tijd. Geen haast en stress voelen. Weten waar je naartoe wil en vanuit daar terugrekenen. Daarin zijn grofweg 3 stappen te plannen: 1) Hoeveel klanten wil je? 2) Hoeveel leads heb je daar dan voor nodig? 3) Hoe groot moet je publiek zijn?

Als voorbeeld de strategie van mijn allereerste lancering van €30K. Ik lanceerde een groepsprogramma waar ik minimaal 6 klanten, maximaal 12 klanten in wilde. Om aan 12 klanten te komen, heb ik ingeschat dat ik x3 salesgesprekken nodig had. 36 dus. En hoe ging ik aan die salesgesprekken komen? Door zo’n 50 uitnodigingen te doen in DM. En die kon ik doen aan enthousiaste mensen uit de challenge. Waarvoor ik zo’n 200 deelnemers wilde. En om aan die deelnemers te komen, ging ik 2 weken van tevoren élke dag op alle kanalen (Instagram, Facebook, LinkedIn, e-mail, ads) aanwezig zijn. En 10 medeondernemers/klanten vragen om het te delen in hun stories.

Op die manier wist ik naar welke tussendoelen ik moest werken. Strategische doelen noem ik die. Om vervolgens daarvoor weer de procesdoelen te beslissen: dat wat je werkelijk gaat doén om tot die cijfers te komen.

Wat de uiteindelijke cijfers waren, viel allemaal reuze mee. Met de challenge deden namelijk ‘maar’ 102 mensen mee. Daar heb ik 22 salesgesprekken gehaald (en ook via mijn ‘gewone social media kanalen’). En daaruit kwamen de 12 klanten. In the end heb ik dus minder nodig gehad om toch aan de klanten te komen. Maar het is goed om het nét iets hoger in te stellen. Dan kan het altijd meevallen. Bovendien is 30% conversie in salesgesprekken niet zo gek. Dat ik dus 50% had was echt rete goed.

In het reverse engineren wil je dus je nodige cijfers scherp hebben. Daarna volgt de 2e stap.

 

2. De procesdoelen van het plan

Als je het resultaatdoel (hoeveel omzet/klanten) scherp hebt en de nodige strategische doelen (leads, publiek, etc), dan kan je je procesdoelen invullen: Wat ga je allemaal doen? Hoe ga je leads verzamelen? Een challenge? Masterclass? Via stories? E-mail? Direct ads op het aanbod? En hoe ga je vervolgens dáár weer het publiek voor creëren? Hoeveel volgers heb je al? Hoeveel nieuwsbrief lezers? Hoeveel huidige klanten die kunnen doorverwijzen?

Voor elke stap stel je vast wat de cijfers moeten zijn. Zoals ik net al zei: voor salesgesprekken kan je 20-30% conversie rekenen. Voor een masterclass 2-5% conversie van de inschrijvingen. Voor een challenge 5-10%, afhankelijk van je prijs. Vanuit de maillijst en instagram (direct naar je aanbod) zo’n ook zo’n 2-5%. Als je zelf uitnodigingen doet voor salesgesprekken, doe dan ook je uitnodigingen x3-5 van het aantal gesprekken dat je wilt halen. Afhankelijk of het helemaal koud publiek is of dat ze je al volgen en je al gesprekken hebt gehad.

 

3. De inhoud maken

Dan is het natuurlijk tijd voor de inhoudelijke creatie. Zorg dat je minimaal een week van tevoren je content af hebt voor social media posts, mails, de challenge of de masterclass. En alle techniek aan elkaar hebt gekoppeld en getest. Heeft je content een logische opbouw? Heb je overal beelden bij? Staat het ingepland? Maak het jezelf gemakkelijk en plan momenten in je agenda in voor wanneer je deze content gaat schrijven.

 

4. Feedback vragen

Voordat je alles gaat lanceren: vraag feedback. Als je een nieuw aanbod hebt, klets er dan eens over met potentiële klanten. Maak je een weggever, vraag of een stuk of 10 mensen dit willen doorlezen. Doorloop zelf ook je hele funnel en check of alle koppelingen het doen. En vraag ook tussendoor in je challenge bv wat mensen er van vinden. Zo kan je altijd op tijd bijsturen en neem je je publiek echt mee in het proces. Extra fijn voor de marketing en binding 😉

 

5. Tijd inplannen voor sales

Last but not least: Neem echt de tijd voor sales. Zorg dat je zéker 2 weken inplant om echt alleen hierop de aandacht te kunnen richten. Zo kan je waar nodig nog extra mails sturen. Bijvoorbeeld met de meest gestelde vragen op een rijtje. Extra reviews waar nodig plaatsen. Mensen die al klant zijn geworden, vragen om dat te delen, etc. Zéker als je op salesgesprekken stuurt, dan heb je tijd nodig tussen de uitnodiging doen, daadwerkelijk het gesprek en de JA. Trouwens, wil je jouw salesgesprekken een upgrade geven? Lees dan deze blog eens door met 7 dingen die je NIET wil doen in salesgesprekken.

 

In het Fundamental Framework – LAUNCH SUCCES vind je nog meer tips om een sterk framework te creëren voor je lancering. En er een giga succes van te maken! Download m hier GRATIS.

Plaats een reactie