De ideale klant, zo vind je ‘m – 3 soorten marketing

De een zweert bij Instagram, de ander bij bloggen en wéér een andere vertelt dat adverteren mega veel resultaat oplevert. Weet je wat het lastige is? Ze hebben allemaal gelijk. En tegelijkertijd ook niet. Want wat voor de een werkt, werkt namelijk niet altijd (op dit moment) voor de ander. Dat heeft te maken met allerlei variabelen in jouw bedrijf. Met het aanbod, wie je doelgroep is en in welke fase je zit. Maar kijken we naar de strategie áchter al die marketing, dan wordt het ineens een stuk simpeler. Hoe? Lees snel verder.

Jouw ideale klant vinden, binden en activeren

Voor elk bedrijf, wat je ook doet, aanbiedt of wie je ook bent, zijn deze drie stappen belangrijk: Jouw doelgroep moet jou vinden (of jij hen). Daarna wil je een connectie met hen maken (binden) en tot slot wil je natuurlijk graag dat ze iets bij jou kopen (activeren). Daarna heb je uiteraard nog customer service, maar die laat ik even achterwege in dit artikel.

Om jouw bedrijf succesvol te maken, wil je dat jouw strategie al deze drie elementen bevat. Zonder activeren (conversie) geen omzet, zonder vinden (bereik) niemand om iets aan te verkopen en zonder binding ben je alleen maar een opdringerige verkoper (die niets verkoopt). Eens? Mooi dat kunnen we verder.

Fases van marketing

Jouw marketing strategie

Om een strategie te ontwikkelen die al deze 3 elementen bevat, kijk je eerst welke soorten marketing er eigenlijk zijn. Veel ondernemers denken bij marketing gelijk heel specifiek aan Instagram, Facebook, YouTube, e-mailfunnels, webinars of challenges. Of nog erger, ze houden zich bezig met kleine details zoals: moet ik een reel plaatsen of infographic carrousel post of stories? Wat heeft het meeste bereik? Etc…

Stop . daar . alsjeblieft . mee.

Het is veel belangrijker om een stapje terug te doen. Of wel 5. Eerst naar het grotere plaatje kijken en een strategie ontwikkelen. Ik snap het hoor, het is veel gemakkelijker en comfortabeler om je bezig te houden met kleine details. Een paar likes op een Insta post voelt toch lekker, ondanks dat je daar niet direct klanten uithaalt. En de instagram storytelling of reels video cursussen vliegen je om de oren. Maar een goede cursus of coach zal jou áltijd terugsturen naar je strategie. Boodschappen doen zonder enig idee wat je gaat koken is ook geen goed idee toch? (En het tijdens afrekenen nog steeds niet weten.) Zorg dat je weet wát je gaat koken, wat je laat marineren en moet voorbereiden om lekker eten op tafel te krijgen. Of te wel… kies een strategie.

Een strategie is een plan waarmee doelstellingen kunnen worden gerealiseerd. Een strategie is meestal bedoeld voor de lange termijn. Om doelstellingen te bereiken zal er een keuze moeten worden gemaakt uit mogelijke wegen en middelen.

3 soorten marketing

Als je jouw strategie wil aanscherpen, kijk dan niet direct naar de kanalen die je wil gebruiken, maar éérst naar de soort marketing. Alle marketing uitingen kun je grofweg in drie groepen plaatsen. Passieve marketing, actieve marketing en betaalde marketing.

Passieve marketing

Met passieve marketing bedoel ik alle soorten marketing/content die jij plaatst en vervolgens wacht op views en reacties. Je praat niet direct tegen één specifiek persoon en de ander kan jouw content op elk willekeurig moment consumeren. En ze moeten het maar net toevallig zien. Denk aan social media posts, stories, blogartikelen, YouTube video’s en gratis artikelen in magazines of kranten. Jij gooit iets de wereld in en daarna is het achteroverleunen. Passief dus.

Passieve marketing kan je nog opsplitsen in korte en lange termijn content. Een blog blijft jaren lang vindbaar via Google, Stories zijn binnen 24 uur weg. Daarover een andere keer meer.

Stories maken op Instagram

Actieve marketing

Daarnaast heb je actieve marketing. Hierin neem jij als ondernemer het voortouw om in contact te komen en te blijven met jouw doelgroep. Je zoekt ze letterlijk zelf op en spreekt ze persoonlijk aan. Bijvoorbeeld op netwerkevents, via DM op Instagram en gratis strategie sessies. Maar ook e-mailmarketing, webinars, masterclasses of challenges zijn meer een actieve vorm van marketing. Je bent heel actief een connectie aan het maken met een specifiek persoon op een specifiek moment en gaat het gesprek aan.

Het is actief omdat jij hier grotendeels de touwtjes in handen hebt. Jij hebt zélf invloed op wie jou leert kennen en hoe, ipv dat je afwacht of ze jou toevallig vinden en wat ze aan content consumeren. JIJ zit aan het stuur.

Betaalde marketing

Tot slot hebben we nog betaalde marketing. Denk aan een betaalde advertentie in een magazine of krant, beurzen, SEA en social media advertenties. Je hebt hierbij ook iets meer zelf in de hand wie jou ziet en uiteraard betaal je daarvoor.

De meest gemaakte fout

Passieve marketing is een super simpele manier om ‘zichtbaar’ te worden. Het is gratis, laagdrempelig en iedereen kan het. Het is ook heel veilig. Jij gooit wat online en hoopt dat het wordt opgepikt. Geen lastige gesprekken voeren en ook minder het gevoel van afwijzing. Tenzij niemand reageert op je posts, je nauwelijks nieuwe volgers krijgt en ook geen aanvragen via het contactformulier op je website… shit. Waar gaat het mis?

Zichtbaar zet ik niet voor niets tussen haakjes. Je bent wel zichtbaar, maar weinig mensen ZIEN je direct. Het is een simpele manier om mee te beginnen, maar niet direct de meest effectieve. Omdat je vooral aan het zenden bent ipv een écht gesprek aan gaat met je doelgroep. Zo kan het heel lang duren voordat je de juiste boodschap te pakken hebt en de juiste tone of voice. Om nog maar te zwijgen over hoe lang het duurt voordat blogartikelen bovenaan Google komen en hoeveel mensen jou ‘toevallig’ gaan volgen.

Veel ondernemers gooien er dan maar snel wat advertenties tegenaan, want dan wordt je wel gezien, toch? Klopt… maar als je boodschap nog steeds niet on point is, gaan die ads ook niets opleveren. Want als je organisch niet de gewenste resultaten krijgt, waarom zouden ads dat opeens wel doen? Je vergroot daarmee alleen maar wat er al is. Als dat teksten zijn die niet raken voor een doelgroep die zich niet aangesproken voelt, en naar een website leidt die geen conversie geeft, levert dat je nog steeds niets op.

Wat is dan wél de juiste strategie?

Als jij nog niet veel gezien wordt door anderen en je teksten en aanbod nog niet genoeg raken en converteren, zorg dan dat je actief in gesprek komt met jouw doelgroep. En bouw een netwerk op. Actieve marketing dus! Klets gezellig met mensen via DM, ga naar netwerkbijeenkomsten en neem het voortouw. Niet direct met het doel om klanten te ‘halen’, maar met als doel om jouw potentiële klanten en netwerk nog beter te leren kennen. Ook als je eigenlijk geen idee hebt wie jouw ideale klant is, wat hun wensen zijn en hoe je hen het beste kan helpen.

Rosanne in gesprek met haar doelgroep

Gooi alsjeblieft geen geld weg aan ads die toch niet gaan werken en verspil je uren niet aan content maken in de hoop dat er wat aanslaat. Zolang je niet haarscherp WEET (ipv denkt) wat jouw doelgroep wil, zou actieve marketing bovenaan jouw lijstje moeten staan. Zowel voor het vinden, binden en activeren van de doelgroep.

Wat past bij jou?

Ga het gesprek aan, stuur bij interesse (dus alleen als die ander daarvoor openstaat!!!!) je website door, nodig ze uit voor een strategie sessie, online borrel, spreek mensen aan, vraag door, organiseer een masterclass of workshop, doe je aanbod via e-mailmarketing. Doe wat bij jou en je bedrijf past. Kies, maak een plan, stuur bij en houd je daar aan. Maar ga alsjeblieft het ECHTE gesprek aan. 

Afhankelijk van de fase waarin jouw bedrijf zit, zorg je voor een goede verdeling tussen de 3 soorten marketing. Daarover meer in een andere blog. 

Maar voor elke fase geldt: blijf ALTIJD actief het gesprek opzoeken! Spannend… oef, want ja wat als iemand jou niet leuk vindt? Of het geen gezellig gesprek is? Dan kan je daar maar beter zo snel mogelijk achter komen toch? En je gesprekstechnieken aanscherpen 😉 Uiteindelijk zul je zien dat het echt niet zo spannend is als je dacht. Mensen vinden het 99% van de tijd juist super leuk om te connecten! Dus weg met die bullshit dat je actieve marketing niet leuk vindt. Je oerbrein stemmetje vindt het gewoon spannend. Want in een wereld van automatiseren en social media wordt de échte connectie alleen nog maar belangrijker. Als jij daarin super goed wordt, dan heb je binnen de kortste keren 100 fans, een fijn warm netwerk om je heen en dán heb je zo die klanten te pakken.

Strategie gesprek

Denk je nu.. oké Rosanne, ik snap de onderliggende strategie maar ik vind het super lastig hoe ik dit nu in mijn bedrijf toepas. Hoe start ik het gesprek? Welke vorm past bij mij? Je voelt m vast al aankomen: vraag een gratis strategie sessie aan. Je hoeft het wil niet alleen uit te vinden. Dus doe dat ook niet.

Ga ik hierin een aanbod aan je doen? Misschien. Alleen als het passend is, het tussen ons klikt en jij er aan toe bent. Zet ik je ook aan het nadenken en krijg je direct praktische tips? Dat ook. Dus waar wacht je nog op?

Gratis en vrijblijvend. Vraag hier jouw strategie sessie aan.

2 gedachten over “De ideale klant, zo vind je ‘m – 3 soorten marketing”

Plaats een reactie